Foodbox de smaak van Heemstede

Categorieën

  • Sociaal
  • Samen

Eind maart 2020 ben ik met Foodbox De Smaak van Heemstede gestart. Aanleiding was een oproep bij het tv-programma Jinek om lokale food-ondernemers door de coronacrisis te helpen. Als liefhebber van lekker eten en lokale winkeliers, ben ik de dag erna spontaan de winkelstraat ingelopen. Met als resultaat 11 food-ondernemers die graag wilden meedoen. Een grafisch bedrijf en reclamebureau sloten ook aan om kosteloos een marketingcampagne op te zetten. En een groep fantastische vrijwilligers om de foodboxen aan huis te bezorgen.

Vrijwilligers bezorgden binnen 1 week al meer dan 300 foodboxen 

En toen ging het snel! Met een team van 35 man werden na een week 300 boxen in en om Heemstede bezorgd. Dat was schrikken, want het inpakken van ruim 4.000 producten en vervolgens distribueren is een enorme logistieke uitdaging!

Een Foodbox bevat delicatessen van lokale ondernemers die tezamen een compleet gerecht vormen. Ik sluit een eigen recept bij, lekker en makkelijk op tafel te zetten. En met steeds een ander thema zoals een paasbrunch of een box speciaal voor Koningsdag. En zelfs een box gekoppeld aan het Adriaan Pauw-jaar en KWF Kankerbestrijding. In december heb ik ook een Sinterklaas en Kerst box ontwikkeld met originele cadeautjes. Daarmee supporten we dus een nog bredere groep ondernemers. Inmiddels zijn er al een paar duizend foodboxen aan huis bezorgd.

Lichtpunt in lastige tijden

Terugkijkend waren het bijzondere maanden. Corona heeft grote impact: mensen worden ziek, verliezen hun baan of voelen zich eenzaam. Maar ik heb echt het gevoel dat mijn initiatief wat positiviteit gebracht heeft. Ik heb zoveel warme reacties gekregen. Via Whatsapp, Facebook, Instagram en mail stromen elke keer weer enthousiaste berichten binnen en foto’s van gezinnen die gezellig met elkaar aan tafel zitten. Hetzelfde ervaren de vrijwilligers die de boxen aan de deur bezorgen. Mensen zien het echt als echt cadeautje, een lichtpuntje in lastige tijden.

Maar het was voor mijzelf ook leerzaam. Je kunt in korte tijd veel bereiken, gewoon door actie te ondernemen. En ik heb veel leuke en interessante mensen ontmoet. Dat alles geeft mij veel energie. Als marketingcommunicatie-professional komt in dit initiatief echt alles bij elkaar. De zakelijke kant, maar ook het verbinden van mensen, gastvrijheid, kwaliteit leveren en een ‘feel good’ gevoel creëren. Daar word ik gelukkig van! En hoe mooi is het als je daarmee onze locals kan ondersteunen. Want laten we eerlijk zijn, we willen toch allemaal dat deze geweldige winkels die kleur en smaak geven aan ons dorp blijven bestaan!